Hallo iedereen!
Het is al enkele maanden geleden dat ik iets geschreven heb, dus hoog tijd voor een update. Nu ik afgestudeerd ben heb ik me voorgenomen het thuisfront vaker op de hoogte te houden van alle avonturen die ik meemaak op weg naar Rio! Na een intensieve periode om mijn studie af te ronden, gingen Emma en ik samen met onze fysieke begeleider Ward van Energy Lab op BOIC stage in Lanzarote. In prachtige omstandigheden hebben we hard getraind in de gym, op de fiets, in het zwembad, etc. en maakten we ook kennis met andere sporten. Volgend jaar probeer ik alvast 1 meter te kajakken zonder om te slaan! Flink afgezien maar ook veel gelachen en plezier gemaakt met de andere atleten. Het was een zeer leuke stage.
Na een weekje thuis vertrokken we richting Abu Dhabi. Hoewel het zeilen me al op veel plekken heeft gebracht, was het Midden-Oosten tot nu nog een volledig onbekend terrein. Het is één van de zeven emiraten die samen de Verenigde Arabische Emiraten vormen en bestaat voor 70% uit woestijngebied. Door de hitte en het gebrek aan neerslag kan je er dan ook vanuit gaan dat elk grassprietje aangelegd is en dagelijks besproeid moet worden wil het er de volgende dag nog staan. De stad Abu Dhabi zelf is in volle ontwikkeling. Er wordt flink gebouwd en iedereen doet zijn best om een nog mooier, blitser of hoger gebouw neer te zetten dan z’n buurman. Alles straalt luxe uit. Na een paar uur had ik meer Bentleys en Rolls Royces gezien dan in m’n hele leven samen en als klap op de vuurpijl zag ik ook voor het eerst een goud automaat!

Dit terzijde, want we waren er natuurlijk om deel te nemen aan de World Cup Final, een prestigieuze wedstrijd die door ISAF voor het eerst georganiseerd werd voor de 20 beste zeilers ter wereld in de Olympische klassen + het kitesurfen. Na een paar dagen trainen met boten die door de organisatie geleverd werden, was het tijd voor de openingsceremonie, waarbij ik de eer kreeg om in naam van alle atleten de ‘athletes oath’ uit te spreken! De wedstrijd zelf bestond uit drie kwalificatiedagen en een medalrace op de vierde dag met de beste tien. Best eigenaardig om met zo’n klein deelnemersveld te racen. Gelukkig waren de weergoden ons gunstig gezind en stond er alle dagen genoeg wind om goed te kunnen varen. Anders was het echt bakken en braden geweest denk ik!!

De eerste dag zeilden we in de baai en lag de baan dicht tegen de kant, wat zorgde voor erg draaierige wind, windgaten en vlagen bij de bovenboei en vrij moeilijke omstandigheden creëerde. De dagen erna voeren we buiten met iets meer wind en leuke golven, dit alles met de prachtige skyline op de achtergrond. Ik zeilde, ondanks dat ik hier en daar behoorlijk wat fouten maakte, een constante serie en ging als leider de medalrace in met 1 puntje voorsprong op de Deense Anne-Marie Rindom en 11 punten voor op de Finse Tuula Tenkanen en de Britse Alison Young. Het beloofde een spannende race te worden!! Onze race was pas om 15.20 gepland, behoorlijk zenuwslopend om pas zo laat aan de start te moeten verschijnen. Ik had er in ieder geval veel zin in. Mijn coach Wil zei me vooral goed te kijken naar de windbanen en het ging van bij de start goed. Al heel snel lag ik samen met Tuula een heel stuk voor op de rest en was het kwestie van verdedigen. Met z’n tweetjes hadden we een leuke battle waarbij ik aan het langste eind trok, de medalrace won en meteen ook de eerste World Cup Final. Wat een heerlijk gevoel, om na twee maanden zonder boot en een diploma rijker, op deze manier terug te beginnen!

Na het Test Event in Rio en het WK in Santander was ik ondanks brons, erg ontgoocheld. Er zat zoveel meer in en het was er niet uitgekomen. Dan baal je hard, heel hard. Wel kunnen, maar niet doen, het is een van de meest frustrerende zaken die je als topsporter meemaakt. Ik ben erg blij dat het deze keer wel lukte. Goud smaakt zoveel beter dan zilver of brons, winnen is zoveel leuker! Daar doe je het voor. Daar werk je samen als team aan! En daar gaan we samen aan blijven werken, om het steeds vaker zo te doen en dan vooral op de momenten waar we het echt willen.

Het was een onvergetelijke week in Abu Dhabi. Een goed georganiseerde wedstrijd, prachtige zeilomstandigheden, vriendelijke mensen, ik hoop volgend jaar zeker terug te kunnen komen! Grote dank je wel aan mijn coach Wil van Bladel en de rest van het team. Bedankt ook voor de blijvende support van Topsport Vlaanderen, VYF, Team Belgium, Ascento & Zhik. Bedankt aan VYF voor de leuke ontvangst op Zaventem 🙂

On to the next one… We ontlopen alvast koning winter en vertrekken volgende week zondag naar Rio om er te trainen en deel te nemen aan een wedstrijd op het Olympisch vaarwater. Zin in!!